«Σήμερα πράγματι είναι μία σπουδαία μέρα για την Κρήτη, μια σπουδαία μέρα συνολικά για την κυβέρνησή μας, καθώς επιτέλους μετά από πολλές δυσκολίες, μετά από πολλά εμπόδια υπογράφουμε την σύμβαση παραχώρησης του τμήματος Ηράκλειο – Χανιά με προαίρεση έως την Κίσσαμο. Μια δέσμευση την οποία είχα αναλάβει προσωπικά και σήμερα είμαι στην ευχάριστη θέση να την εκπληρώσω» τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο του Ηρακλείου κατά την τελετή υπογραφής της σύμβασης για τον ΒΟΑΚ.
«Οι μελέτες στο τμήμα Παχιά Άμμος – Σητεία θα προχωρήσουν άμεσα έτσι ώστε να βρούμε τη βέλτιστη δυνατή λύση ώστε ο ΒΟΑΚ πραγματικά να αποτελέσει ένα δρόμο που θα συνδέει την Κίσαμο με τη Σητεία» ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης, προσθέτοντας πως πρόκειται για ένα έργο τεχνικά δύσκολο και σύνθετο με ορίζονται υλοποίησης περί τα πέντε χρόνια, ενώ ζήτησε τη βοήθεια και τη συνεργασία όλων των τοπικών αρχών προκειμένου να ξεπεραστούν τα οποιαδήποτε εμπόδια.
«Είμαι σίγουρος ότι θα καταφέρουμε να ξεπεράσουμε όλα τα εμπόδια και το έργο να παραδοθεί εντός προϋπολογισμού και εντός χρονοδιαγράμματος» είπε χαρακτηριστικά ο Πρωθυπουργός, ο οποίος για τα δύο τμήματα του ΒΟΑΚ του εκτελούνται ήδη από Χερσόνησο μέχρι Άγιο Νικόλαο σημείωσε ότι θα έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το 2027.
«Θα λάβουμε υπόψη οποιαδήποτε αιτήματα είναι λογικά, αλλά πρέπει να καταλάβουμε στο σύνολό της την τεράστια σημασία που έχει αυτό το έργο για την Κρήτη και να μην βλέπουμε μόνο το μικροτοπικό συμφέρον αλλά να δούμε τη μεγάλη εικόνα» ζήτησε από τους Κρητικούς ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ξεχωριστή αναφορά έκανε ο Πρωθυπουργός στα ζητήματα οδικής ασφάλειας και τον «παρανοϊκό», όπως χαρακτήρισε, φόρο αίματος.
«Έχω ζητήσει από τον υπουργό να δρομολογήσουμε άμεσα, σε συνεργασία με τους παραχωρησιούχους, έργα οδικής ασφάλειας που θα κάνουν τον υφιστάμενο βορειοδυτικό άξονα πιο ασφαλή, και σε τμήματα στο Ηράκλειο και σε τμήματα κοντά στα Χανιά. Έργα τα οποία θα μοιάζουν πολύ με τις παρεμβάσεις οι οποίες έγιναν στην παλιά εθνική οδό Πατρών – Πύργου, έργα τα οποία απεδείχθησαν εξαιρετικά αποτελεσματικά ως προς την βελτίωση της οδικής ασφάλειας».
«Από τότε που με εκλέξατε Πρωθυπουργό το 2019, σας είχα μιλήσει για τέσσερα μεγάλα έργα: Για το βόρειο οδικό άξονα, σας είχα μιλήσει για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα – τεράστιο έργο για την ενεργειακή αυτάρκεια του νησιού μας – σας είχα μιλήσει επίσης για τα πολύ σημαντικά αρδευτικά έργα τα οποία πρέπει να γίνουν συνολικά στην Κρήτη, σας είχα μιλήσει επίσης για το αεροδρόμιο στο Καστέλι, ένα πολύ σημαντικό έργο το οποίο προχωράει με γρήγορους ρυθμούς, ένα αεροδρόμιο το οποίο θα έρθει και θα καταστήσει την Κρήτη ακόμα πιο ελκυστικό τουριστικό προορισμό».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης στα έργα αυτά προσέθεσε τη δημιουργία φοιτητικών εστιών στο Ηράκλειο και Ρέθυμνο. «Σχεδόν 5.000 φοιτητές θα έχουν πρόσβαση κι έτσι θα μειωθεί και το στεγαστικό πρόβλημα».
«Ας αναλογιστούμε την πρόοδο που έχουμε κάνει από το 2015 συνολικά ως χώρα, ας πάρουμε ικανοποίηση από το γεγονός ότι σήμερα η Ελλάδα ως προς τη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών είναι παράδειγμα προς μίμηση. Ας σκεφτούμε ότι όσο καλύτερα πηγαίνουν τα δημόσια οικονομικά τόσο θα μπορούμε να επιστρέφουμε αυτό το πλεόνασμα της αναπτυξιακής πορείας προς τους πολίτες».
Η ταυτότητα ενός έργου πνοής
Ο ΒΟΑΚ, στην τελική ανάπτυξή του, θα συνδέει το δυτικό με το ανατολικό άκρο της Κρήτης, αναβαθμίζοντας δραστικά την ασφάλεια των οδικών μεταφορών και διευκολύνοντας τις μετακινήσεις και τις μεταφορές στο νησί.
Το τμήμα Ηράκλειο – Χανιά είναι το μεγαλύτερο από τα τρία τμήματα της ενιαίας χάραξης του ΒΟΑΚ. Θα έχει μήκος περίπου 157 χιλιομέτρων με συνοδό παράπλευρο οδικό δίκτυο. Προαίρεση στην παραχώρηση αποτελεί η κατασκευή και του κομματιού δυτικότερα των Χανίων, έως την Κίσσαμο, μήκους 30 χιλιομέτρων, για το οποίο έχουν ολοκληρωθεί και επικαιροποιηθεί οι μελέτες. Μαζί με την προαίρεση, ο νέος δρόμος θα περιλαμβάνει 43 κόμβους, 23 σήραγγες και 89 γέφυρες.
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής στην Ελλάδα, με συνολικό προϋπολογισμό 1,75 δισεκατομμύρια ευρώ. Σημαντικό μέρος του κόστους θα καλυφθεί από ευρωπαϊκούς πόρους που έχουν εξασφαλιστεί.
Το έργο για τον άξονα Ηράκλειο – Χανιά αναμένεται να ολοκληρωθεί σε βάθος πενταετίας.
Σε εξέλιξη είναι, εν τω μεταξύ, οι εργασίες για την κατασκευή των δύο άλλων τμημάτων του ΒΟΑΚ. Το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος Λασιθίου, στο ανατολικό άκρο του νησιού, χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ενώ το σκέλος Χερσόνησος – Νεάπολη, που θα συνδέει τις Περιφερειακές Ενότητες Ηρακλείου και Λασιθίου, αποτελεί σύμπραξη του Δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα που συγχρηματοδοτείται από το ΤΑΑ.
Για την επέκταση του ΒΟΑΚ και προς τα ανατολικά έχουν ήδη εκπονηθεί μελέτες για την έκταση από τον Άγιο Νικόλαο έως την Παχιά Άμμο, ενώ έχει εγκριθεί η χρηματοδότηση μελετών μέχρι τη Σητεία.
Πηγή: ertnews.gr