Όλο και περισσότερα εστιατόρια δίνουν πλέον περιορισμένο χρόνο στις κρατήσεις. Κάποτε ήταν δεδομένο πως το να βγαίνεις, έξω σήμαινε να φας, να πιείς και να γνωρίσεις ανθρώπους. Τώρα, σιγά σιγά μπαίνει “φρένο” στην κουβεντούλα μαζί με το φαγητό.
«Έχουμε προγραμματίσει μιάμιση ώρα για την παραμονή σας» αναφέρεται στην επιβεβαίωση της κράτησης για το μοντέρνο εστιατόριο “Frühstück 3000” στο Βερολίνο. Η νέα αυτή τακτική κρατήσεων στα εστιατόρια εξαπλώνεται πλέον και στη Γερμανία, την Αυστρία και την Ελβετία.
Σύμφωνα με την Deutsche Welle, όλο και περισσότερες πόλεις μπαίνουν στον χορό των περιορισμένων χρονικά κρατήσεων. Δεν είναι μόνο τα εστιατόρια του Μονάχου και του Βερολίνου αλλά και πολύ γνωστά εστιατόρια στη Βιέννη, το Σάλτσμπουργκ, το Αμβούργο, τη Φρανκφούρτη, την Κολωνία, τη Λειψία, τη Στουτγάρδη, τη Ζυρίχη.
Σε άλλες χώρες, η χρονοκράτηση είναι γνωστή. Στη Νέα Υόρκη, το Λος Άντζελες, το Σαν Φρανσίσκο, το Λονδίνο, το Παρίσι, την Κοπεγχάγη και τη Στοκχόλμη, τα τραπέζια γεμίζουν ακόμη και τρεις φορές μέσα σε ένα βράδυ.
Οι γερμανόφωνες χώρες αποτελούσαν εξαίρεση μέχρι το 2020. Στην πανδημία λόγω του κορονοϊού και των μέτρων προστασίας που είχαν ληφθεί άρχισε να γίνεται αποδεκτό και λίγο της μόδας. Το εστιατόριο “893 Ryotei” στο Βερολίνο αναφέρει στην ιστοσελίδα του ότι «οι διαδικτυακές κρατήσεις περιορίζονται σε δύο ώρες». Σε κάθε περίπτωση μια ηλεκτρονική κράτηση είναι αναμφίβολα πρακτική για τους επισκέπτες και τους εστιάτορες, όταν με μερικά μόνο κλικ μπορεί να κλειστεί ένα τραπέζι.
Τι λένε όμως οι ίδιοι οι επισκέπτες των εστιατορίων; «Το βρίσκω κάπως αντιπαθητικό», λέει ένας. Κάποιος άλλος συμπληρώνει πως «αισθάνομαι σαν μηχανή χρήματος που πρέπει να φύγει γρήγορα». Ένας τρίτος κάνει λόγο για «κατάντια της γαστρονομίας». Υπάρχει όμως και κατανόηση. «Έτσι κι αλλιώς δεν χρειάζομαι ποτέ πάνω από δύο ώρες για να φάω σε ένα θορυβώδες εστιατόριο», λέει κάποιος.
«Καλύτερα από το να μένω περισσότερο και να σερβίρονται ακόμη πιο ακριβά πιάτα και ποτά», λέει κάποιος άλλος. «Με την οικονομική κατάσταση που υπάρχει, είναι φυσικό οι ιδιοκτήτες να θέλουν να γίνονται κρατήσεις για τα τραπέζια τους περισσότερες από μία φορές».
Μήπως όμως αυτού του είδους οι περιορισμένες χρονικά κρατήσεις αφαιρούν κάτι από τη ζεστασιά και τη γοητεία των εστιατορίων; Η Ίνγκριντ Χάρτγκες, επικεφαλής της γερμανικής Ένωσης Ξενοδοχείων και Εστιατορίων, δηλώνει πως «ιδιαίτερα ενόψει της ραγδαίας αύξησης του κόστους στους τομείς της ενέργειας, των τροφίμων και του προσωπικού, οι επιχειρήσεις μας περισσότερο από ποτέ πρέπει να υπολογίζουν με ακρίβεια και να βρίσκουν τρόπους για να έχουν υπό έλεγχο τα έξοδά τους». Επισημαίνει πάντως πως υπάρχουν εστιατόρια και παμπ χωρίς ωράριο, όπου οι επισκέπτες μπορούν να βρουν θέση ακόμη και χωρίς κράτηση.
Επίσης οι επιθυμίες διαφέρουν, υπάρχουν οικογένειες που επιθυμούν να μείνουν από τις 5:30 μμ μέχρι τις 8:00 μμ. Οι περιορισμένες χρονικά κρατήσεις γίνονται πάντως από εστιατόρια που έχουν πολύ μεγάλη ζήτηση, εξηγεί η Ίνγκριντ Χάρτγκες, και τονίζει ότι δεν υπάρχει κάποια θεμελιώδης αλλαγή στην κουλτούρα της γαστρονομίας. Κατά τη γνώμη της δεν είναι το τέλος της ζεστασιάς, του καλού φαγητού και της εξυπηρέτησης, λέει. Υπάρχουν και για αυτό λύσεις. Στην Καλιφόρνια, για παράδειγμα, οι επισκέπτες που μένουν περισσότερο και θέλουν να πιουν άλλο ένα ποτό, αφήνουν το τραπέζι τους και πάνε στο μπαρ.
Σημαντικό πάντως είναι σύμφωνα με την Ένωση Καταναλωτών τα εστιατόρια να κάνουν σαφή την πολιτική τους στους πελάτες και στη συνέχει αυτοί μπορούν να αποφασίζουν.
Πηγή: www.enikonomia.gr