OTA VOICE
Πολιτιστικά

ΜΗΔΕΙΑ του Ευριπίδη: Ο Δημήτρης Γεωργαλάς αποκλειστικά στο OTAVOICE

ΜΗΔΕΙΑ

του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Γεωργαλά

Θέατρο «Μπάγκειον»

Συνεχίζονται μέχρι τις 22 Σεπτεμβρίου οι παραστάσεις της συγκλονιστικής «Μήδειας» στο θεάτρο «Μπάγκειον» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Γεωργαλά.

O σκηνοθέτης Δημήτρης Γεωργαλάς μιλάει αποκλειστικά στο OTAVOICE και την Λία Τσεκούρα, για τη σχέση του με τη Μήδεια, τον Ευριπίδη, το Αθηναϊκό δράμα, το θέατρο. 

  1. Ποια στοιχεία σας γοήτευσαν και αποφασίσατε να ανεβάσετε τη Μήδεια;

Η αφορμή δόθηκε από το STET THE ENGLISH THEATRE της Χάγης, όταν πριν από τρία χρόνια περίπου στα πλαίσια του φεστιβάλ με θέμα τη Μήδεια, ζητούσαν μια ελληνική παράσταση πάνω στην τραγωδία του Ευριπίδη. Σκέφτηκα ότι ήταν ένα έργο που αγαπούσα πολύ και για το οποίο είχα μια ολοκληρωμένη αντίληψη. Έτσι έκανα την πρόταση και έγινε δεκτή. Πάντα με γοήτευε η ακραία ποίηση αυτού του έργου και ο τρόπος που μιλάει για τον έρωτα και τις συγκρούσεις που δημιουργεί σε προσωπικό αλλά και πολιτικό επίπεδο. Μέσα στο έργο αυτό ο έρωτας είναι επαναστάτης. Δημιουργεί νέα τάξη πραγμάτων.

  1. Ποια βήματα ακολουθήσατε στη σκηνοθεσία και την επεξεργασία, όσον αφορά τα στοιχεία που θέλατε να τονίσετε;

Αρχικά συμπύκνωσα τη σκέψη μου. Σίγουρα δεν ήταν ένα κλασσικό ανέβασμα με τον τρόπο που υποδεικνύει ένα μεγάλο ανοιχτό θέατρο. Άρα και η σκηνοθεσία θα έπρεπε να είναι συμπυκνωμένη. Εστίασα σ’ αυτά που με αγγίζουν πολύ προσωπικά με απόλυτη ειλικρίνεια. Προσπάθησα να μεταφράσω σε σύμβολα πολλές από τις δράσεις του έργου γιατί αυτό με ενδιέφερε περισσότερο από μια ρεαλιστική αντιμετώπιση. Άλλωστε η τραγωδία δεν είναι ρεαλιστικό είδος. Και τέλος έπρεπε να μεταδώσω στους ηθοποιούς τον τρόπο να δημιουργείται ποίηση μέσα από το ρεαλιστικό παίξιμο. Αυτός ο συνδυασμός ήταν ο στόχος της παράστασης. Να φτάνεις στην υπέρβαση μέσα από την απλότητα.

  1. Τι μας λέει η Μήδεια σήμερα;

Η Μήδεια ανήκει σ’ αυτό το υπέρτατο είδος της αρχαίας τραγωδίας που μιλάει για τις ανατροπές της ανθρώπινης ύπαρξης. Οι αρχαίοι τραγικοί πήγαν πολύ βαθιά την αναζήτηση της ψυχής και μίλησαν τολμηρά για την ανατροπή των αξιών έχοντας συγχρόνως έναν συγκινητικό σεβασμό προς αυτές. Η Μήδεια σήμερα μας μιλάει για εμάς. Μας κάνει να στρέψουμε τα μάτια μέσα μας με δέος απέναντι στο έρεβος της ανθρώπινης ψυχής και στις ανεξιχνίαστες δυνάμεις της. Μας μιλάει για το « πέρα από τα όρια».

  1. Υπάρχουν κόκκινες γραμμές στο ανέβασμα του αθηναϊκού δράματος σε σύγχρονη σκηνή;

Η μοναδική κόκκινη γραμμή είναι να χάσεις την ουσιαστική σχέση σου με το κείμενο που καταπιάνεσαι. Να μην καταφέρεις να επικοινωνήσεις μαζί του. Το σύγχρονο θέατρο έχει αποδείξει πως μια παράσταση που βασίζεται στην αλήθεια της ανάγνωσης, μπορεί να σταθεί οπουδήποτε, αρκεί να έχει ισχυρούς φορείς να πουν αυτό που έχουν με αφορμή το κείμενο. Αν αποκτήσεις μια σχέση ουσίας με το έργο που κάνεις οι λύσεις σου αποκαλύπτονται μαγικά.

  1. Θεωρείτε ότι η μεταμφίεση είναι ένα ανθρώπινο ένστικτο όπως είπε και ο Evreinof;

Η μεταμφίεση μας προστατεύει από το βλέμμα του « άλλου», το οποίο είναι ένα βλέμμα που μας απογυμνώνει. Εμπεριέχει μια απειλή. Όσο πιο έντονο το βλέμμα πάνω μας , τόσο πιο απειλημένοι αισθανόμαστε. Σ’ αυτήν την συνθήκη ο άνθρωπος βρίσκει μια ασφάλεια στην  μεταμφίεση, στη μάσκα, στην κάλυψη. Ναι ίσως είναι ίδιο με το ένστικτο του ζώου που καμουφλάρεται για να μην γίνει αντιληπτό. Και η έννοια της μεταμφίεσης δεν έχει κάνει στον άνθρωπο μόνο με το τι επιλέγει να φορέσει, ή τι κάλυμμα θα βάλει, αλλά και με συμπεριφορές που στόχο έχουν να κρύψουν τον πραγματικό εαυτό του.

  1. Τι σημαίνει «θέατρο» για εσάς;

Το θέατρο είναι ένας τόπος. Συνομιλίας, συνύπαρξης και ανταλλαγής ενέργειας. Είναι το μέρος όπου με όποιον τρόπο κι αν πεις τα πράγματα, γίνονται πιο σαφή από οπουδήποτε αλλού. Κι έστω και μια στιγμή να καταφέρουν να συντονιστούν οι ενέργειες που πλανώνται στην ατμόσφαιρα, είναι αρκετή για να δημιουργηθεί μαγεία. Για μένα πια είναι το μέρος που αισθάνομαι πολύ άνετα και που μου δίνει φωνή να μιλήσω.

Συντελεστές

Ηθοποιοί: Τζούλη Σούμα,Κυριακή Καραλουκά,Γιώργος Σταυριανός, Νίκος Δερτιλής, Σταύρος Γιαννακόπουλος

Μετάφραση: Γιώργος Χειμωνάς
Σκηνοθεσία- Επεξεργασία: Δημήτρης Γεωργαλάς
Μουσική: Πλάτων Ανδριτσάκης
Κοστούμια: Δημήτρης Ντάσιος
Φωτισμοί: Βασίλης Αποστολάτος
Χορογραφίες- Επιμέλεια Κίνησης: Φαίδρα Σούτου
Φωτογραφίες: Αγγελική Κοκκοβέ
Δημιουργικό: Ανδρέας Πούρνος
Επικοινωνία: Γιώτα Δημητριάδη

Εισιτήρια

Γενική είσοδος: 12€ / 8€ μειωμένο (άνω των 65) / 5€ ατέλειες (φοιτητές, άνεργοι)

 

Λία Τσεκούρα,

Μουσικός, Κριτικός Θεάτρου,

Γ.Γ. του Δ.Σ. του Σωματείου Ελλήνων Κριτικών Μουσικής, Θεάτρου και Χορού.

 

 

Σχετικά Άρθρα

Η Νάνσυ Μπούκλη θα ήθελε να στείλει μια «μέλισσα» να τσιμπήσει τους θυμωμένους οδηγούς

otavoice

Ιάκωβος Καμπανέλλης: Αφιέρωμα στον σημαντικό θεατρικό συγγραφέα

otavoice

Ζωρζ Σαρή: 100 χρόνια από τη γέννησή της

otavoice

“Black Pearl”-Το νέο βιβλίο του Θεοχάρη Μπικηρόπουλου

otavoice

Η Λήδα Χατζηδημητρίου από την «Αγριόπαπια», αποκλειστικά στο OTAVOICE.

otavoice

Εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη: WOKE – H καθολική αποδόμηση: έθνος-φύλο-φυλή

otavoice