OTA VOICE
Πολιτιστικά

Η Μαρίκα Κλαμπατσέα αποκλειστικά στο OTAVOICE

EROS” 
Performance της Σοπράνο Μαρίκας Κλαμπατσέα – Πιάνο, φωνή 
«ΧΩΡΟΣ ΤΕΧΝΗΣ ΑΣΩΜΑΤΩΝ», 13022020

Η Σοπράνο και συνθέτης της πρωτοποριακής σκηνής Μαρίκα Κλαμπατσέα παρουσιάζει την performance EROS, μια ωδή στον έρωτα, μήνυμα χαράς, φως σε μια εποχή που όλα φαίνονται θαμπά απόμακρα και απαγορευτικά. Ένας κύκλος τραγουδιών της ζωής και του έρωτα μέχρι τέλους. 

Το EROS επικεντρώνεται σε τολμηρούς και ακραίους φωνητικούς αυτοσχεδιασμoύς. Η συνθέτης εμπλέκει και συνδέει, σαν από νήμα, το παρελθόν με το σήμερα, μέσα από τα τραύματα και τις χαρές του ακούραστου έρωτα για τη ζωή, ακυρώνοντας ακόμη και τον θάνατο.
Τραγούδια για αγάπες που πέρασαν, ανθρώπους που πόνεσαν, έρωτες που χάθηκαν, τραγούδια όπου το μίσος και η απόγνωση συναντούν πολλές φορές τον έρωτα και το πάθος. 
Στο EROS η Μαρίκα Κλαμπατσέα, με τη γνώριμη χροιά της σοπράνο δραματικής κολορατούρα φωνής της, θα ερμηνεύσει αυτοσχεδιάζοντας στο πιάνο συνθέσεις της, αποσπάσματα απο γνωστά έργα της, σε μια μουσική διαδρομή, όπου δεν θα λείπουν οι άριες, όπως η αγαπημένη Un Bel Di Vedremo απο την Madame Butterfly του Giacomo Puccini, ή η Habanera του Georges Bijet απο την Όπερα Carmen. Ακόμη μελωδίες που τραγουδήθηκαν απο την Judy GarlandBillie HolidayElvisKlaus NomiTom Waits. Τέλος, μελοποίηση ποιημάτων της Αμερικανίδας ποιήτριας και συγγραφέα Hilda “H.D.” Doolittle και της Sylvia Plath, θα δώσουν το στίγμα τους ολοκληρώνοντας την διαδρομή της συγκινησιακής performance EROS .
 

Η Μαρίκα Κλαμπατσέα επανέρχεται στην Αθηναϊκή σκηνή με ένα έργο που μιλάει για τον έρωτα. Σε τι διαφέρει το ΕROS από τις προηγούμενες performances?

Η performer και εμπνεύστριατης συναυλίας EROS, παραμένω η ίδια! Δεν βλέπω έτσι κάποια ιδιαίτερη διαφορά απο τις προηγούμενες μου performances.Το διαφορετικό ούτως η άλλως συμβαίνει γιατί αυτοσχεδιάζω…, θα μπορούσε η ίδια μουσικήμέσα από τον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό να πολλαπλασιάζει τις διαφορές από προηγούμενες παρουσίες μου. Για να απαντήσω όμως άμεσα στο ερώτημά σας και όχι μέσα από όρους μουσικούς μόνο, το EROS είναι μια βουτιά τολμηρήσε ότι κουβαλώ μέσα μου από παιδί. Ο έρωτας!, ο έρωτας προς την Ζωή!
Ίσως και δεν θα μπορούσα να υπάρχω χωρίςαυτή την αίσθηση, που απεγνωσμένα πολλές φορές … συντηρώ και προστατεύω, γιατί και ο χρόνος παράλληλαπερνά αδυσώπητος καιτετελεσμένα …περιθωριοποιεί όλους εμάς. Τείνει ναφθείρει, μέχρικαι να «απαγορεύει» στο τέλος, την διάθεση για ζωήκαι για έρωτα. Αυτά που προανάφερα,είναικαι το διαφορετικό, ή και τοέναυσμα, αν θέλετε,για την επιλογή του τίτλου, αλλά και για τοιδιαίτερομουσικό ταξίδι, αυτό του EROS. Μελωδίες που σφράγισαν μες τον χρόνο όμορφες ερωτικές στιγμές και περιόδους της ζωής μου, αλλά καιτο τέλος τους. Η παρωδίαδίνει και την λύση,απαντώντας ίσως μουσικάτουλάχιστον στο ερώτημα, Έρωτας η Θάνατος; Το έναεμπεριέχεται, ούτως η άλλως, μέσα στο άλλο.

Πώς θα σκιαγραφούσατε την καλλιτεχνική σας πορεία μέχρι σήμερα;

Η όπερα, η αγάπη για το τραγούδι, η ελεύθερη έκφραση, το γκρέμισμα των στεγανών, αυτών που τα ωδείαεπέβαλαν σε σχέση με την φωνή και την τεχνική της, ο ελεύθερος αυτοσχεδιασμός, η επικοινωνία με το κοινό, που είναι συχνά φορτισμένη συγκινησιακά, …έρχονται σαν πρώτα στην ερώτηση σας, που χαρακτηρίζουν την πορεία μου σαν μουσικός.Η αγωνία, ίσως και ο θυμός, παίρνουν τον χώρο τους ακόμη, ο εγκλωβισμός χωρίς προοπτική, όταν κινείσαι η αντιστέκεσαι εκτός των πλαισίων αυτών, που καθορίζουν το σκηνικό και καθεστώς. Αυτό συνθλίβει, είναι όμως η πραγματικότητα και είναι θλιβερή, ενώβρίσκομαι αντιμέτωπησυχνά σαν καλλιτέχνης. Είναι η τροχοπέδη για την τέχνηκαιη αλλοτρίωσή τηςμέσα από την εμπορευματοποίηση. Πιστοί της σύντροφοι και υποστηρικτές, …ένα μεγάλο μέρος από ταμέσα ενημέρωσης. Οι δήθεν καλλιτεχνικοί φορείς ακόμη εξακολουθούν να την συντηρούν. Θάβουν έτσι κάθε προσπάθεια που γίνεται εκτός των πλαισίων της, από καλλιτέχνες με διαφορετική κατεύθυνση, περιθωριοποιώντας έτσι την ποιότητα στην τέχνη και προβάλλοντας αντίθετα την παρακμή, -μιαμουσική τέρας-! Συνεχίζωαπτόητη την καλλιτεχνική μου πορεία με χαρά και δύναμη, πουσε ένα μεγάλο βαθμόέχει ολοκληρωθεί,σκιαγραφούν μερικά, την μουσική μου πορεία.

Ποιοι ήταν οι σημαντικοί σταθμοί στην καριέρα σας;

Πρώτος σταθμόςκαιήταν πολύ νωρίς, ήμουν9 χρόνων, όταν ακούγοντας την μητέρα μου Νίνη να τραγουδά την άρια «Estrano” από την όπερα «La Traviata” του Giuseppe Verdi, μπαίνοντας στο σαλόνι, τραγούδησα τις πρώτες μουσικές φράσεις. Αυτό ήταν σημαντικός σταθμός! Οι γονείς μου αγκάλιασαν το «τόλμημα» μου και ιδιαίτερα η μητέρα μου πουαναφώνησε: ”το παιδί είναι ταλέντο,πήρε την φωνή μου”. Αυτή η αντίδρασημου έδωσε τη πίστη και δύναμη να φανταστώ, ότιθα μπορούσανα γίνω στο μέλλον μουσικός!
Σταθμός, …η χαρά που μου έδωσετο γεγονός, ότι πέρασα στις εξετάσεις στο Guildhall school of Music and Drama στο Λονδίνο.
Η συνάντηση μου με τα παιδιά των λουλουδιών στο Hyde Park.
Ακόμη σημαντικός σταθμός, όταν σπούδαζα στο Παρίσι Jazz και ελεύθερο αυτοσχεδιασμό. Όταν, εκτόςαπό τα καφεθέατρα και τις μεγάλες σκηνές, τραγούδαγακαι στον δρόμο, μέσα στο μετρό, ή στο Beaubour.
Σταθμός η περίοδος που έζησα στην Αγγλία, εκεί που άνθισε η μουσική μου καιτο Arts Council υποστήριξε, βραβεύοντας τις συναυλίες μου.
Είναι όμως αναρίθμητοι οι σταθμοί, που συνάντησα στη μουσική μου πορεία καιδεννομίζω, ότι θα μπορούσα να σταματήσω κάπου, …σε κάποιο τελικό, αν θέλετε, σταθμό.

Το κοινό πολλές φορές δεν αντιλαμβάνεται τον μόχθο που κρύβεται πίσω από έναν επιτυχημένο καλλιτέχνη. Πώς θα περιγράφατε ένα δικό σας 24ώρο;

Υπάρχουν περίοδοι που θα μπορούσεόλο το 24ωρο η ζωή μου να είναι μόνο μουσική.
Σε κάθε περίπτωσηόμως, είτε τραγουδώ κάθε μέρα, είτε κάνω πρόβα, η μουσική είναι πάντα μέσα μου. Δεν μπορώ να με φανταστώ χωρίς …ένα πιάνο, αρκεί να είναι εκεί, μπροστά μουνα το βλέπω κι ας μην παίζω. Θα αισθανόμουν καλύτερα ακόμα και σε διακοπές να έχω την πρόσβαση, ώστε να μπορώ να παίξω και να τραγουδήσω όποτε το αισθανθώ, με λίγα λόγιαη μουσικήείναι η ταυτότητά μου! Η πιστοποίηση ότι υπάρχω.

Η Ελλάδα παράγει πολιτισμό σήμερα;

Η μουσική και η τέχνη γενικότερα επικυρώνουν τον πολιτισμό που είναι τόσο απαραίτητος για να επιβιώνουμε και να μπορούμε να δημιουργούμε. Πολιτισμός είναι ένα μεγάλο θέμα, που δεν εξαντλείται μέσα σε μια συνέντευξη, με δυο λόγια όμως θα πω, ότι κύριαείναι η συμπεριφορά και η στάση μας απέναντι στη ζωή, ο σεβασμός και η δυνατότητα να μπορούμε να συνυπάρχουμε, χωρίς διακρίσεις, αναγνωρίζοντας τη διαφορετικότητα. Να υποκλινόμαστε σ’ αυτή, ακόμη περισσότερο μπροστά σε μια κοινωνία που με θλίψη βλέπουμε ότι βασικά χαρακτηριστικά της είναι η ανισότητα, ο ρατσισμός και ο εθνικισμός. Προσθέτω ακόμη ότι η τέχνη γενικά, αλλά και η μουσική ειδικότερα, όταν επιβεβαιώνεται και επικυρώνεται, μέσα από την ίδια τη δημιουργία, δεν μπορεί παρά να συνεισφέρει στον πολιτισμό.

Τι σημαίνει η μουσική για εσάς;

Θεωρώ πως όλα τα είδη μουσικής συναντιόνται κι ενώνονται σε ένα. Αυτό και εκφράζω μέσα από τη μουσική που συνθέτω ή τον τρόπο που τραγουδώ. Η φωνή και χροιά της ροκ εμπλέκεται στη φωνή της όπερας, η φωνή και χροιά που τραγουδά το μοιρολόι, την παραδοσιακή μουσική γενικότερα, ενσωματώνεται μαζί με τα υπόλοιπα είδη, που μέσα σ’ αυτά είναι και το καμπαρέ, το μιούζικαλ, το Rag time στον γενναιόδωρο, ελεύθερο αυτοσχεδιασμό, που τόσο αγαπώ. Μουσική ίσον Ζωή !

Ποια είναι η σημαντικότερη στιγμή μίας performer όπως εσείς;

Όταν εκτίθεμαι! Όταν μοιράζομαι με το κοινό,ότι χαίρομαι αλλά και ότι με βασανίζει,…όταν τα λέω όλα! Όταν κάποιοι έρχονται μετά τη συναυλία μου και με αγκαλιάζουν συγκινημένοι, …όταν γίνομαι ένα μαζί τους! Κλαίμε και χαιρόμαστε μαζί, …όλος ο ρομαντισμός μου, που από παιδί έχω, εκεί μπροστά μου πραγματώνεται. Μου προφέρει,αλήθεια, το κοινό, τόσα πολλά ..!

Ποια είναι η σχέση σας με την όπερα;

H όπερα, η κλασσική μουσική, είναισημαντικά ακούσματα στη μουσική μου πορεία. Η όπερα ήταν και η πρώτη μου προσέγγιση και συνειδητοποίηση του τι σημαίνει φωνή, ερμηνείακαι δύναμη! Σε συνδυασμό με τη θεατρικότητα μπαίνεις σε διαφορετικούς ρόλους, αλλάζονταςκαι μέσα από τον αυτοσχεδιασμό, ανάλογα και τις χροιές. Η πρώτη επαφή με την όπεραήτανμέσα από την μητέρα μου Νίνη,που ήταν τραγουδίστρια της όπερας. Η Μαρία Κάλλας, που ήταν αδυναμία της μητέρας μου και άκουγα από παιδί να τραγουδά, με έκανε ν’ αγαπήσω την όπερα.
  
Ποιο είδος κοινού γοητεύεται από το EROS;

To EROS είναιωδή στον έρωτα, ένα μήνυμα χαράς, φως σε μια εποχή που όλα φαίνονται θαμπά, απόμακρα και ίσως απαγορευμένα. Είναι ένας κύκλος τραγουδιών της ζωής και του έρωτα μέχρι τέλους, που το μίσος και η απόγνωση συναντούν πολλές φορές τον έρωτα και το πάθος. Μία μουσική διαδρομή, που απαρτίζεται απόαγαπημένα τραγούδια, που ερμήνευσαν οι Judy Garland, Billie HolidayElvisKlaus NomiTom Waits, ανάμεσα σε αποσπάσματα από έργα μου.
Ο ελεύθερος αυτοσχεδιασμός, σε συνδυασμό με την ελεύθερη χρήση της φωνήςκαι μια πρώτη προσέγγιση σε ποιήματα των σημαντικών Αμερικανίδων ποιητριών HD και Sylvia Plath θα μπορούσε να ενδιαφέρει ένα πλατύ κοινό που θέλει να ακούσει κάτι διαφορετικό.
Όμως, ας αφήσουμε το κοινό να μας απαντήσεικαλύτερα στο ερώτημά σας, αν θα γοητευτεί ! Και θα χαρώ να συμβεί! 

 

Λία Τσεκούρα, 

Μουσικός, 

Γ.Γ. του Σωματείου Ελλήνων Κριτικών Μουσικής Θεάτρου & Χορού. 

EROS” – Χώρος Τέχνης Ασωμάτων, Ασωμάτων 6 , Θησείο,
13 Φεβρουαρίου 2020, 9μμ., Τ 211 8009838 

 

Σχετικά Άρθρα

Ιάκωβος Καμπανέλλης: Αφιέρωμα στον σημαντικό θεατρικό συγγραφέα

otavoice

Ζωρζ Σαρή: 100 χρόνια από τη γέννησή της

otavoice

“Black Pearl”-Το νέο βιβλίο του Θεοχάρη Μπικηρόπουλου

otavoice

Η Λήδα Χατζηδημητρίου από την «Αγριόπαπια», αποκλειστικά στο OTAVOICE.

otavoice

Εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη: WOKE – H καθολική αποδόμηση: έθνος-φύλο-φυλή

otavoice

Ο Μιχαήλ Άγγελος Δρόσος, από την «Αγριόπαπια» αποκλειστικά στο OTAVOICE

otavoice