OTA VOICE
Πολιτιστικά

O Βασιλιάς Πεθαίνει, του Ευγένιου Ιονέσκο – Θέατρο Αλκμήνη

Ο θίασος «Μοντέρνοι Καιροί» ανεβάζει το εμβληματικό έργο του Ευγένιου Ιονέσκο Ο Βασιλιάς Πεθαίνει σε σκηνοθεσία Κώστα Νταλιάνη.  Ο Ionesco τοποθετεί τον άνθρωπο να μιλήσει με τον θάνατο σε ένα ατέρμονο παιχνίδι εξουσίας και αυτεπίγνωσης!  

Η Εβίτα Παπασπύρου μιλάει για την εμπειρία να ερμηνεύει Ioneso! 

Πώς θα σκιαγραφούσατε τον ρόλο σας; 

Ο ρόλος μου όπως και όλοι οι υπόλοιποι ρόλοι στο έργο του Ιονέσκο είναι αλληγορικός. Πρόκειται για μια βασίλισσα – για την πρώτη σύζυγο του βασιλιά – αλλά στην πραγματικότητα είναι πολλά άλλα πράγματα. Σε μια εξουσία που καταρρέει, αντιπαραθέτει – πέρα από συναισθηματισμούς –  αυτό που είναι αναγκαίο και νομοτελειακό να συμβεί και βοηθάει στην εξέλιξη των πραγμάτων 

Κάθε τι παλιό, σάπιο, διεφθαρμένο πρέπει να πεθάνει και στη θέση του να έρθει το καινούργιο. 

Είναι δύσκολη προσέγγιση του Ionesco ως δραματουργού; 

Κάθε έργο του Ιονέσκο είναι ανοιχτό σε πολλές ερμηνείες. Πρέπει να έχει κανείς σαφή άποψη για το τι θέλει να τονίσει στο δικό του ανέβασμα. Κι αυτό πρέπει να έχει αμεσότητα και να γίνει κατανοητό από το κοινό. Χωρίς φυσικά να χαθεί η ποιητικότητα του κειμένου και το  χιούμορ! Αυτή είναι μια δυσκολία για καθέναν που θέλει να καταπιαστεί με τον Ιονέσκο. Αυτή όμως είναι και η γοητεία του. 

Τι δυσκολίες είχε η προσέγγιση του ρόλου; – εάν είχε! 

Κάθε ρόλος είναι μια καινούργια πρόκληση. Πολύ  περισσότερο όταν μιλάμε για τέτοιου διαμετρήματος συγγραφείς. Είναι ένας ρόλος πολύπλοκος και αινιγματικός. Αυτή η αλληγορική φιγούρα έπρεπε να είναι  αυστηρή αλλά ταυτόχρονα με χιούμορ, δυναμική αλλά με την ηρεμία  της σιγουριάς, με  λόγο αλληγορικό αλλά  άμεσο και οπωσδήποτε σαφή, γιατί είναι αυτή που κινεί  τα νήματα της ιστορίας. 

Τι περιμένετε από το θέατρο; 

Όταν πηγαίνω στο θέατρο περιμένω ή παράσταση να  

είναι μια συγκλονιστική εμπειρία. Και αυτό είναι που θέλω κι εγώ να προσφέρω στους θεατές. Λέγοντας συγκλονιστική εμπειρία εννοώ να δοκιμάζεις μια ισχυρή συναισθηματική και διανοητική  εντύπωση κι έτσι να μετακινείσαι και αλλάζεις από αυτό που ήσουν. Πάμε στο θέατρο πιστεύω για την ηδονή της αλλαγής. Βέβαια αυτό ισχύει για κάθε μορφή τέχνης. Δεν περιμένω τίποτα λιγότερο από το θέατρο. 

Η Ελλάδα παράγει πολιτισμό σήμερα; 

Σε εθνική κλίμακα, όχι. Δεν υπάρχει άνθηση του πολιτισμού.  Ενδιαφέρει τους κρατούντες μόνο σαν καταναλωτικό προϊόν, σαν κάτι από το οποίο μπορούμε να «βγάλουμε χρήμα» Άρα  υπακούει στους νόμους της αγοράς και της μόδας. Κι αυτό είναι καταστροφικό για τον πολιτισμό. Σε ατομική κλίμακα όμως, μεμονωμένοι καλλιτέχνες παράγουν πολιτισμό, με προσωπικό ηρωισμό. Κι αυτή είναι η μόνη ελπίδα! 

Πόσο επίκαιρο είναι το θέατρο του παραλόγου σήμερα; 

Το θέατρο του παραλόγου βάζει έναν ακραία παραμορφωτικό καθρέφτη μπροστά μας και φανερώνει πόσο αφύσικος είναι ο κόσμος στο οποίο έχουμε συνηθίσει!  Μας προκαλεί  να αντιδράσουμε… 

Όπως λέει στο έργο «ο Βασιλιάς πεθαίνει»  

– Δεν υπάρχει τίποτα το αφύσικο, γιατί όλα τα αφύσικα τα έχουμε συνηθίσει κι αυτό είναι πολύ βολικό. 

Βολικό για ποιόν; Πρέπει κανείς να αναρωτηθεί. 

Τι συναισθήματα μπορεί να έχει ο θεατής φεύγοντας; 

Πιστεύω ότι ο θεατής φεύγοντας κουβαλάει μέσα του το ξάφνιασμα από το φως μιας αστραπής, και την ήρεμη διάθεση για δημιουργικό στοχασμό. Κι ελπίζω αυτό να τον κάνει να νιώσει πληρότητα και χαρά.  

Συντελεστές: 

Κείμενο: Ευγένιος Ιονέσκο
Μεταφράσεις: Κώστας Νταλιάνης, Εβίτα Παπασπύρου
Σκηνοθεσία: Κώστας Νταλιάνης
Δραματουργική επεξεργασία: Κώστας Νταλιάνης
Σκηνικά – Κοστούμια: Μοντέρνοι Καιροί
Μουσική επιμέλεια; Κώστας Νταλιάνης
Σχεδιασμός φωτισμών: Κώστας Νταλιάνης
Βοηθός σκηνοθέτη: Φένια Μεντεσίδου
Φωτογραφίες: Κατερίνα Αρβανίτη
Γραφίστας: Ευγνωσία Σοφιανίδου
Video: Κωνσταντίνος Ξενάκης
Παραγωγή: Μοντέρνοι Καιροί
Επικοινωνία: Άντζυ Νομικού 

Πληροφορίες: 

Θέατρο Αλκμήνη
Αλκμήνης 8-12, Κάτω Πετράλωνα 118 54
(σταθμός Μετρό: «Κεραμεικός»)
Τηλέφωνο: 2103428650
Ε-mail:info@theatro.gr
Site:www.theatro.gr
www.facebook.com/theatroalkmhnh
www.instagram.com/theatroalkmini
www.twitter.com/Theatro_Alkmini 

Παραστάσεις:από την Τετάρτη 16 Οκτωβρίου 2019 έως την Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2020 

Ημέρα και ώρα παράστασης:Τετάρτη στις 21:30 

 

Λία Τσεκούρα, 

Γ.Γ. του Σωματείου Ελλήνων Κριτικών Μουσικής Θεάτρου& Χορού. 

 

Σχετικά Άρθρα

Η Νάνσυ Μπούκλη θα ήθελε να στείλει μια «μέλισσα» να τσιμπήσει τους θυμωμένους οδηγούς

otavoice

Ιάκωβος Καμπανέλλης: Αφιέρωμα στον σημαντικό θεατρικό συγγραφέα

otavoice

Ζωρζ Σαρή: 100 χρόνια από τη γέννησή της

otavoice

“Black Pearl”-Το νέο βιβλίο του Θεοχάρη Μπικηρόπουλου

otavoice

Η Λήδα Χατζηδημητρίου από την «Αγριόπαπια», αποκλειστικά στο OTAVOICE.

otavoice

Εκδήλωση στη Θεσσαλονίκη: WOKE – H καθολική αποδόμηση: έθνος-φύλο-φυλή

otavoice